Prejsť na hlavičku stránky Prejsť na hlavnú navigáciu stránky Prejsť na drobečkovú navigáciu Prejsť na obsah stránky Prejsť na pätu stránky

Dobré rady pre rodičov a ostatných dospelákov

Dobré rady pre rodičov a ostatných dospelákov, ktorí majú chuť čítať deťom:
(Inšpirované textom Jima Trelease z knihy "The Read-Aloud Handbook" - učebnica predčítavania)

  • Začíname deťom čítať čo najskôr.
  • Čítame deťom tak často, ako máme my a dieťa čas.
  • Začíname čítať obrázkové knihy,ktoré majú len pár viet na stránke, postupneprechádzame ku knihám, ktoré majú stále viac textu, úmerne veku a pozornosti dieťaťa.
  • Vyhýbame sa dlhým opisným pasážam, ktoré dieťa ešte nie je schopné, kvôli ich náročnosti, vnímať.
  • Knihy vyvolávajú nové myšlienky, túžby, obavy, sprostredkovávajú objavy. Dovoľme im vyplávať na povrch a pomôžme dieťaťu vyrovnať sa s nimi rozhovorom, kresbou...
  • Ockovia by sa mali snažiť často čítať svojim deťom, nakoľko veľká väčšina učiteľov na ZŠ sú ženy, učenie a aj čítanie deti spájajú hlavne so ženami. Zapojenie otcov do čítania, už od útleho veku detí, dáva knihám v očiach detí, špeciálne chlapcov, rovnaké postavenie, aké má ich v  mužskom svete napríklad šport.
  • Veľakrát deti chcú čítať dookola tie isté knihy, príbehy, splňte im ich želanie. Opakované hlasné čítanie je výborným tréningom pamäti.
  • Vždy, keď dieťa položí otázku, ktorá sa týka textu, nájdite spoločne odpoveď.
  • Pre niektoré dieťa je náročné sedieť a len počúvať. Papier  a pastelky im pomôžu zamestnať ruky, keď  počúvajú, dovoľme deťom hrať sa, niektoré deti si najlepšie pamätajú text, keď sú v pohybe.
  • Majte knihu po ruke vždy, keď budete s dieťaťom niekde dlho čakať (u lekára, vo vlaku, v autobuse, v aute), okrem toho, že nám pomôže potomka zabaviť,vznikne v malej hlávke užitočná väzba, že kniha je dobrou voľbou, keď má človek čas.
  • Buďme deťom príkladom, dajme deťom šancu vidieť nás, ako si čítame pre radosť.
  • Obmedzte čas, ktorý dieťa trávi pri televízii a počítači, výskumy ukazujú, že po 10 hodinách pri televízii týždenne, výkon dieťaťa v škole začína klesať. Časté sledovanie televízie vytvára návyk a poškodzuje mentálny vývoj dieťaťa.
  • Televízia dieťa neobjíme, nevysvetlí mu to, čomu nerozumie, nedá mu pusu a nebude ho držať za ruku, keď sa bude báť...